Ny studie: Läsk kan ge dig cancer
Och det räcker med två glas i veckan.
Enligt en ny studie ökar det risken för bukspottkörtelcancer med 87 procent.
Läsk kan vara betydligt skadligare än man har trott hittills, enligt en grupp amerikanska forskare.
Under 14 år följde de drygt 60 000 personer i Singapore, och kom fram till att de som drack två glas läsk i veckan eller mer ökade risken för cancer med 87 procent jämfört med de som undvek kolsyrade drycker.
Sockerkickar skadar
Den cancerform man tittade på var bukspottkörtelcancer.
- Den höga sockerhalten i läsk ökar mängden av insulin i kroppen, och vi tror att detta kan bidra till att cancercellerna växer i bukspottkörteln, säger forskaren Mark Pereira till Daily Mail.
Sockerkickarna orsakar nämligen stora påfrestningar på bukspottkörteln, ett organ som sitter bakom magsäcken och producerar det så kallade bukspott som hjälper till att bryta ner maten vi äter.
Osunda vanor
Än så länge är forskarna osäkra på vad som orsakar sambandet. Det kan vara något i själva drycken som ger cancer, men det kan också bero på att de som dricker mycket läsk generellt har mer osunda vanor än andra.
Studien publicerades i tidskriften Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention.
Hälsobloggen: "Ännu ett argument att slopa läskeblasket" - läs inlägget här!
Av Lisa Jannerling
lisa.jannerling@expressen.se